A mesterséges intelligencia és a SEO, azaz a 2024-es keresőoptimalizálási trendek.

Írta:Németh Balázs

A 2024-es SEO trendekről írni nem egyszerű feladat, főleg 2023 végén. A boldog békeidőkben ez nem is jelentett volna különösebb problémát, hiszen a SEO technikák évekig érvényesek voltak. Annak ellenére, hogy a keresőmotorok folyamatosan csiszolták és tökéletesítették az algoritmusaikat, a keresési élmény nem sokat változott mostanáig. A mesterséges intelligencia azonban 2023-ra belépett a mindennapjainkba és alapjaiban változtatja meg a keresési szokásainkat.

Összefoglalás

A keresés jövője egy felhasználóbarát, és technikailag fejlettebb megközelítés felé halad, ami a klasszikus SEO stratégiák felülvizsgálatát teszi szükségessé.

Mik lesznek az alapvető SEO tendenciák 2024-ben?

  • Az elmúlt években a hangalapú asszisztensek és a generatív AI robbanás alapot teremtettek “Kérdés-válasz” típusú kereséseknek, így az egyszerű kulcsszóoptimalizálás helyett olyan tartalom marketingre lesz szükségünk, ahol közvetlen válaszokat tudunk adni a felhasználók konkrét kérdéseire (Answer Engine Optimization). 
  • Növekedni fog a szakértelem szerepe a tartalomkészítésben a Google E-E-A-T koncepciójának megfelelően.
  • A kereső eredményoldalain megjelenik az MI alapú keresési élmény (SGE), ami kattintás nélküli válaszokat fog generálni. A felület átalakulása hatással lesz a fizetett és az organikus találati listára és hátrányosan fogja érinteni egyes oldalak átkattintási arányát. Ennek eredményeképpen megnő a szerepe az organikus keresésen túlmutató csatornáknak és egy holisztikusabb marketing ás SEO stratégiának.

A Google alapelvei a tartalomkészítésben

A Google keresőmotorja egy összetett rendszer, amely különféle módszereket használ a keresett lekérdezésekhez közvetlenül kapcsolódó weboldalak milliárdjainak listázására. Amíg az ehhez használt technológia gyorsan változik az MI alapú fejlesztéseknek köszönhetően, addig a mögöttes elvek nem feltétlenül mozdulnak ilyen gyorsan. Így amikor a jövőbeli SEO trendekről akarunk beszélni, akkor először érdemes ezeket az elveket megvizsgálni. Ez azért is jó kiindulási pont, mert az algoritmusok működésével ellentétben, ezekről maga a Google kínál információt számunkra.

Mi az a Google E-E-A-T?

A Google E-E-A-T a következő szavak rövidítése: Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness, azaz Tapasztalat, Szakértelem, Tekintély és Megbízhatóság. A Google E-E-A-T egy olyan koncepció, amelyet a Google minőségellenőrei használnak, hogy meghatározzák az egyes weboldalak megbízhatóságát, pontosabban azt, hogy a tartalomkészítő milyen minőségű szakmai háttérrel rendelkezik, mennyire elismert és hiteles a témában. Jelenleg is vita tárgyát képzi a SEO szakemberek között, hogy a Google E-E-A-T konkrét rangsorolási tényező-e, de az vitán felül áll, hogy fontos szempont, mert a tartalom minősége befolyásolja, hogy a Google mennyire tartja hasznosnak és relevánsnak a weboldalunkat egy adott keresés kontextusában.

Tapasztalat

A jelenlegi digitális környezetben, ahol a generatív AI-tartalom egyre általánosabb, a tapasztalat értéke egyre fontosabbá válik. Bár a mesterséges intelligencia megpróbálhatja utánozni az emberi tapasztalat látszatát, a valós tapasztalat jelenleg kívül esik a képességein. Ezért a Google az első kézből származó valós tapasztalatot és tudást kulcsfontosságú tényezőnek tekinti az emberek által létrehozott és a mesterséges intelligencia által generált tartalom megkülönböztetésében. A tartalmi stratégiánk ne kizárólag a karakterszámra és a kulcsszavakra koncentráljon, hanem vegyük figyelembe, hogy mivel segíthetjük a látogatóinkat. Ha van tapasztalatod, akkor bizonyára ismered az ügyfeleid, és tudod, hogy milyen problémákkal, igényekkel és kérdésekkel fordulnak hozzád.

Hogyan mutasd be a tapasztalatod szintjét a weboldaladon?

  • Írj esettanulmányt, vagy szakcikket, valós iparági tapasztalataid alapján!
  • Használd fel saját média tartalmaid!
  • Figyelj oda a generált tartalmak minőségére és egyediségére!

Szakértelem

A szakértelem nagyon szorosan kapcsolódik a tapasztalathoz és a jelentősége a tartalom típusától függ, hiszen ahogy a Google fogalmaz, a különböző témákhoz különböző szintű és típusú szakértelem szükséges, hogy megbízhatóak legyenek. Hétköznapi témák esetében a mindennapi jártasság is elegendő a szakértelem igazolására, azonban a fajsúlyosabb, mások életét, egészségi állapotát, vagy pénzügyi stabilitását befolyásoló tartalmak esetében már a szerző képzettsége is döntő befolyással lehet arra, hogy a Google hogyan rangsorol. A Google minőségértékelési útmutatója YMYL (Your Money or Your Life) néven határozza meg azokat a témákat, amik fokozott ellenőrzést igényelnek a minőségértékelők által, ezért például a pénzügyi, jogi, orvosi tartalmak esetében kiemelt figyelmet kell fordítani a tényleges szakértelem igazolására.

Hogyan növeld a szakértelem szintjét a weboldaladon?

  • Demonstráld a szakértelmed valóban értékes és minden részletre kiterjedő tartalommal!
  • Mindig hivatkozz a forrásaidra!
  • Adj hozzá cikkeidhez byline szekciót, illetve legyen egyértelmű a tartalom szerzője!

Tekintély

Az eddigiek alapján a tapasztalat szakértővé tesz, a szakértelem pedig tekintélyt kölcsönöz, feltéve, ha mások is elfogadnak téged szakértőnek. Azaz nemcsak a tudás birtokában vagy, hanem elismert befolyásod van a saját szakterületeden. A tekintély legfontosabb indikátora ennek megfelelően az, hogy mások hiteles forrásnak tekintenek-e téged és hivatkoznak-e rád. Ennek megfelelően a webhelyre mutató releváns külső linkek, illetve hiteles forrásokból származó említések a legfontosabb tekintélynövelő tényezők. Ha növelni szeretnénk a weboldalunkra mutató  hivatkozások számát, akkor a relevanciát vegyünk figyelembe a linképítési stratégiánk során, ugyanis John Mueller, a Google munkatársa szerint egy releváns webhelyről származó egyetlen jó link hatásosabb lehet, mint sok millió gyenge minőségű link.

Hogyan erősítsd a tekintély látszatát a weboldaladon?

  • Írj olyan tartalmat, ami organikusan is hivatkozási alapot teremthet!
  • A linképítési stratégiád a jó minőségű és releváns hivatkozásokra alapozd, magas DA értékű weboldalakról!
  • Építs közösséget, legyél aktív a közösségi médiában és erősítsed a márkaismertséged!

Megbízhatóság

A Google útmutatója szerint a megbízhatóság a legfontosabb tagja az E-E-A-T koncepciónak, ugyanis az alapvetően a tapasztalat, a szakértelem és a tekintély előbb tárgyalt kritériumaira épül. A bizalom magában foglalja a szerző hitelességét, az oldal tartalmát, valamint a webhely általános megbízhatóságát. A Google minőségértékelési útmutatója szerint a megbízhatatlan weboldalak alacsony E-E-A-T-vel rendelkeznek, függetlenül attól, hogy mennyire tapasztaltak, szakértők vagy tekintélyesek. Jobb esetben a megbízhatósági kritérium alapján egy fogyasztók megtévesztésére alapuló weboldal, még akkor sem fog magas minősítést kapni, ha a szerző például egy tapasztalt pénzügyi szakértő. A megbízhatóságot számos bizalmi tényező határozza meg a weboldal technikai és tartalmi jellemzőitől kezdve a brand általános megítéléséig.

Hogyan javítsd a megbízhatóság szintjét a weboldaladon?

  • Weboldalkészítés során kerüld az “átverős”, scam weboldal látszatát!
  • Figyelj a honlapon megjelenített hirdetések mennyiségére és minőségére!
  • Használj SSL tanusítványt!
  • Erősítsd a felhasználói élményt a weboldalon és javítsd a Google Core Web Vitals mutatóit!

Mesterséges intelligencia által generált tartalom

Felismeri a Google az MI generált tartalmat?

A szakmai blogokat böngészve nagyjából egyetértés van abban, hogy a Google képes észlelni a generált tartalmakat. Azonban megoszlanak a vélemények az észlelési képességeit illetően, és a vállalat képviselői sem beszéltek még arról, hogy a keresőmotor milyen mértében képes észlelni a mesterséges intelligencia által generált tartalmat.

Hogyan rangsorolja a Google a mesterséges intelligencia által generált tartalmat?

A mesterséges intelligencia jelenleg nem bír valós tapasztalatokkal, így az általa generált tartalom közvetlen felhasználása nem felel meg a Google E-E-A-T koncepciójának. Ennek ellenére a Google egy nemrég kiadott közleménye alapján nem foglal állást az MI tartalmak használatával kapcsolatban, ugyanis, ahogy írják, elsősorban a tartalom minőségére összpontosítanak a felhasznált technológiától függetlenül. Csupán arra figyelmeztetnek, hogy a keresőmotorok rangsorolásának manipulálása céljából automatikusan generált tartalmak ellentétesek a spamre vonatkozó irányelveikkel.

Ezeknek megfelelően nem fogja negatívan befolyásolni a keresési rangsort a generált tartalmak felhasználása, ha azok továbbra is megfelelnek a E-E-A-T koncepciónak.

Az MI és a kattintás nélküli keresések

A válaszok a keresőmotor eredményoldalán (SERP) belül gyakran már csak boxokban, kártyákon megjelenő összefoglalók. Ennek eredményeként a felhasználók azonnal elérhetik a szükséges információkat anélkül, hogy tovább kellene kattintaniuk, vagy webhelyeket kellene böngészniük. A jelenség egyre elterjedtebbé válik, és a webfelhasználóknak gyakran nincs szükségük arra, hogy elnavigáljanak a SERP felületéről az egyszerű lekérdezések esetén. A Semrush tanulmánya szerint a mobilfelhasználók körülbelül 57%-a, míg az asztali számítógépek felhasználóinak 53%-a nem kattint organikus vagy fizetett találatokra. Más szóval a válaszokat közvetlenül megtalálják a keresési eredményoldalon, és nem kell külön weboldalakat látogatniuk.

Google Search Generative Experience (SGE)

A Search Generative Experience (SGE) a Google mesterséges intelligencia által irányított keresési élményét jelenti. A Binggel ellentétben, ahol az MI-eredmények másodlagos funkcióként jelennek meg a keresési eredmények mellett, a Google azokat közvetlenül, a keresési szűrők alatt helyezi el. Az SGE javítja a felhasználói interakciókat, egyértelmű és tömör válaszokat nyújtva a felhasználó keresési lekérdezéseire. Azonban, ha olyan tartalomra összpontosítunk, amely közvetlenül és alaposan válaszol a felhasználói kérdésekre, akkor megőrizhetjük a relevanciánkat, azáltal, hogy az SGE által generált mesterséges intelligencia továbbra is tartalmaz hivatkozásokat a releváns tartalmakra. Jelenleg még nem áll rendelkezésre egzakt és megbízható módszer a tartalom optimalizálására, azonban úgy tűnik, hogy az SGE gyakran hivatkozik az elsődleges adatforrásokra vagy elemzésekre. Ez azt sugallhatja, hogy a témával kapcsolatos új információk közzététele vagy megosztása fontosabb, mint a meglévő információk összeállítása.

Answer Engine Optimization

Az Answer Engine Optimization (AEO) egy viszonylag új koncepció, amely a hangalapú keresés és a virtuális asszisztensek térnyerésével, valamint a felhasználói kérdésekre adott gyors, közvetlen válaszok iránti növekvő kereslet révén került az előtérbe. AEO már egy ideje létezik, de jelenleg fokozott figyelem irányul rá, mivel a Google, a Bing és más keresőmotorok elkezdték alkalmazni az AI-vezérelt válaszokat és chatbotokat. Az AEO folyamán egy vállalat kiemelt szerephez juthat a keresőmotorok eredményoldalain, ha sikerül  konkrétan és hiteles választ adnia egy gyakran feltett fogyasztói kérdésre. Ha helyesen végzik, az AEO tartalom optimalizálás értékes lehetőséget ad a kisvállalkozások számára, hogy iparági szakértővé váljanak, és időszerű, megbízható és hasznos információkkal erősítsék a bizalmat.

Hogyan tovább SEO?

Röviden összefoglalva, a 2024-ben a SEO kihívások közül kiemelkedik a mesterséges intelligencia szerepe. Egyelőre nem lehet pontosan megmondani, hogy az egyes vállalkozások milyen mértékű CTR csökkenést fognak tapasztalni, hiszen továbbra is lesznek olyan lekérdezések, amikre nem lehet majd egyszerű és megbízható választ generálni. Mindenképp érdemes átgondolni az eddigi stratégiánkat, főleg hogy milyen kulcsszavakra optimalizáltunk, és hogy ezt milyen célból tettük. Fontosabbá válik a felhasználói szándékok megértésé és az, hogy erre milyen tartalmat építünk. Technikai szempontból a strukturált adatok és séma jelölések jelentősége megnőhet, mint az SGE eredményekben megjelenő tényező. Továbbá érdemes megfontolni marketingstratégiának kiterjesztését az organikus keresésen túlmutató csatornákra is. A tartalom marketing mellett gondold át, hogy milyen más csatornákon érheted el a közönséged, és optimalizáld ezeket, legyen szó közösségi médiáról, vagy más tartalomplatformokról, ugyanis az alternatív forgalmi források lehetővé teszik, hogy elérd célközönséged, és növeld a webhelyed iránti elkötelezettséget.

Az elmúlt év során több mesterséges intelligencián alapuló SEO eszköz lépett előtérbe, melyek automatizálják és fejlesztik a SEO folyamatokat. Ezek többek között segítséget nyújtanak a kulcsszókutatásban, a tartalom optimalizálásában, a versenytárs elemzésben és a teljesítmény mérésében. Éppen ezért a kihívások mellett a 2024 a lehetőségek éve is lehet a keresőoptimalizálásban, amennyiben figyelemmel követjük a technológia változását és alkalmazkodni is tudunk hozzájuk.